Sundhedstrusler på arbejdspladsen: Disse 6 havde du nok ikke regnet med Billede: Marc Mueller

Sundhedstrusler på arbejdspladsen: Disse 6 havde du nok ikke regnet med

Du er der i 37 timer eller mere om ugen, næsten hver eneste uge hele året rundt. Vi taler selvfølgelig om din arbejdsplads. Dit arbejde fylder en meget stor del af dit, og at du trives der, er selvfølgelig fuldstændig afgørende for dit generelle helbred. En typisk arbejdsplads er fyldt med mere eller mindre overraskende sundhedstrusler, og hvis du læser videre her kan du lære at styre udenom dem.

#1 Bunken på skrivebordet: Lav en prioriteret to-do-liste

Selv for de mest effektive, vil arbejdsopgaverne fra tid til anden hobe sig lidt op, og så gælder det om at tage affære, inden presset bliver alt for stort. En løsning kan være at lave en prioriteret to do-liste.

Det, du gør, er at dele opgaverne ind i hastesager og sager, hvor det ikke gør så meget, hvis du venter lidt. Du kan samtidig også dele de store opgaver op i mindre delopgaver, hvilket kan gøre den samlede opgave mere overskuelig.

Skru derover ogsp ned for forventningerne til, hvad du kan nå. Mange påtager sig alt for meget arbejde ved f.eks. At sige ja til ekstraopgaver, arrangere julefrokost og lignende. Dette kan man gøre engang imellem, når der virkelig er plus på overskudskontoen.

Et lille ekstra råd er til den samlede medarbejder gruppe - sørg for at støtte hinanden! Forskning viser, at social støtte kan mindske stressreaktioner på arbejdspladsen.

#2 Temperaturen: Køligt og godt

Varmt og godt lyder den faste vending oprindeligt, men på arbejdspladsen er det en kølig temperatur faktisk det bedste. Studier viser, at man præsterer bedre i et køligt miljø, så sørg for at lufte ofte ud, også for at holde luften frisk hele dagen. Om sommeren kan din chef måske finde penge til en ventilator.

20-22 grader er den bedste temperatur til stillesiddende arbejde, mens en aktiv arbejdsdag kræver en temperatur under 20 grader. Bliver der over 22 grader på din arbejdsplads i løbet af dagen, skal du sørge for at blive kølet ned, f.eks. med en ventilator.

#3 Støj: På med hørebøfferne

Telefoner, der ringer, kaffemaskinen, som brygger, mennesker, der taler - alt sammen støj, der findes på de fleste arbejdspladser. Det er især tilfældet på de moderne, åbne fælleskontorer, hvor den konstante støj vil komme til at afbryde dit arbejde flere gange i løbet af dagen, og den kan også give dig hovedpine samt være med til at stresse dig. Det kan derfor være en god idé at lave aftaler omkring støjniveauet med dine kollegaer, hvilket er til alles bedste. Du kan også bruge høretelefoner og høre afdæmpet, rolig musik eller en app med såkaldt hvid støj (lyde, der dæmper støj omkring dig)..

Helt op til 25 % har oplevet stresslignende symptomer som følge af støj i et åbent, stort kontormiljø.

#4 Kontorstolen: Varier din siddeposition

Det kan bestemt mærkes i kroppen, hvis man har haft en hel dag foran computeren, og det er der jo utroligt mange, der har hver eneste dag. Det kan derfor være en rigtig god idé, at du skifter arbejdsstilling i løbet af dagen, så du på den måde ikke belaster de samme muskelgrupper fra 08:00-16:00.

Indstil bord, stol og skærm, mens dine skuldre er sænkede, ryggen er ret, og armene hviler på bordet. Du skal sidde, så øjnene er omtrent 60 cm fra din skærm og kigger en smule nedad.

#5 Stå- og siddetid: Tag mange små pauser

Uanset om du står op eller sidder ned det meste af din arbejdsdag, så sætter det nogle negative spor på din krop. Sidder du meget ned, skal du huske at rejse dig og være stående nogle få minutter ad gangen flere gange i løbet af dagen, hvilket faktisk mindsker risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme og overvægt.

Står du derimod meget op, når du er på arbejde, så kan du i stedet tage mange kortvarige siddepauser. Dette vil forebygge åreknuder, kramper og hævede ben.

#6 Hygiejnen: Husk håndspritten

Når man arbejder et sted, hvor mange mennesker opholder sig i det samme lokale, så er arbejdspladen en beskidt bakteriebombe. Et nys her og et host der, og næste dag har 80 % af kontoret den samme snue.

Sørg for at vaske hænder grundigt og ofte samt vær gavmild med håndspritten. Det hjælper selvfølgelig også at hoste/nyse ned i ærmet.

Tak til Formula Swiss

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med folkene bag Formula Swiss. På deres hjemmeside kan du få nyttige informationer om et stort udvalg af produkter indeholdende CBD, blandt andet CBD-olie. Vi takker mange gange for hjælpen!