Sociale medier på arbejdspladsen -Her er 5 tips

Sociale medier på arbejdspladsen -Her er 5 tips

De sociale medier er, og har i flere år været, en fast og uomtvistelig del af vores hverdag, og der er intet, der tyder på, at dette kommer til at ændre sig. Tværtimod. Langt de fleste danskere bruger benytter op til flere sociale medier hver eneste dag, også på arbejdspladsen.

Dog er det langt fra alle arbejdspladser, der syntes om denne tendens. Det går nemlig ud over produktiviteten for nogle, hvis man ikke er i stand til at administrere det på en forsvarlig måde. Derfor er det en god ide at opstille nogle rammer for de sociale medier på arbejdspladsen. Her er 5 råd til, hvilke overvejelser, du bør gøre dig.

Hvad og hvornår?

Først og fremmest skal det gøres klart, hvorvidt sociale medier på arbejdspladsen er tilladt i vist omfang, eller helt er forbudt. Er det tilladt i et vist omfang, så er det en god ide at klarlægge nogle klare retningslinjer for, hvordan de sociale medier må bruges i arbejdstiden.

Den gængse tilgang er, at det er tilladt i kortere tid af gangen, så længe det ikke går ud over produktiviteten, samt forstyrrer møder og lignende.

Adfærd

Man skal altid tænke sig godt om, når man færdes på de sociale medier. Poster man noget, der relaterer til sin arbejdsplads, skal man tænke sig endnu bedre om. Eksempelvis er det en dårlig ide at udtrykke sin utilfreds med sin arbejdsplads, kolleger eller chef på de sociale medier.

Det sætter både dig selv og din arbejdsplads i et uprofessionelt lys, hvilket ingen har gavn af. Ligeledes kan du heller ikke forvente, at de sociale medier er et lukket forum, blot fordi du ikke er venner med din chef eller kollegaer. Der er altid en, der kender en.

Deling af billeder

Har du lyst til at dele et billede, eksempelvis fra en firmajulefrokost, hvor en eller flere af dine kollegaer optræder? Så skal du træde mere end almindeligt varsomt. Hvis billedet stiller en af dine kollegaer i et dårligt lys, skal du naturligvis lade være.

Generelt bør du få tilladelse for alle, der optræder på billedet, inden du poster et billede.

Venner med chefen?

Skal man være venner med sin chef eller underordnede, og dermed få adgang til et mere privat aspekt af sin kollegas liv?

Dette afhænger meget af, hvordan dit forhold er til den enkelte person. For nogen vil det både være naturligt og oplagt, imens det for andre vil være mærkeligt og malplaceret. Er du i tvivl, så er det formentligt bedst bare at lade være.

Opfordring til konstruktiv brug

De sociale medier kan heldigvis også føre en masse godt med sig, især i forhold til netværk. Til dette formål er LinkedIn fuldstændig oplagt, og mange sælgere har stor gavn af at benytte LinkedIn til at dele budskaber og opsætte uformelle møder, der udvider deres netværk.

Tak Til Pro Rengøring
Tak til Pro Rengøring for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Pro Rengøring tilbyder blandt andet erhvervsrengøring.