Sådan forbedrer du balancen mellem fritid og arbejde

Sådan forbedrer du balancen mellem fritid og arbejde

At holde en sund og velfungerende balance mellem sit arbejdsliv og privatliv, kan være en kæmpe udfordring. Ofte hænger det sådan sammen, at man har svært ved at prioritere sin fritid og privatliv, uden at gå på kompromis med sine professionelle ønsker og ambitioner.

Så hvordan får man en bedre balance, hvis arbejdet fylder for meget? Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan man skaber og opretholder en god balance mellem privat og arbejdsliv.

Den perfekte balance findes ikke

Det første gode råd til at få en bedre balance er, at du skal acceptere, at den perfekte balance mellem arbejde og privatliv. Så simpelt er det. Dog kan man komme meget tæt på, hvilket de næste punkter vil omhandle.

Når vi siger, at den perfekte balance ikke findes, skyldes det, at man altid vil kunne finde ting ved ens professionelle eller private tilværelse, der ikke hænger sammen. Blot fordi man eksempelvis har travlt i visse måneder af året, hvor man arbejder ekstra meget, eller til tider er nødt til at svare på en mail i weekenden, så betyder det ikke, at man har ubalance.

Der er først ubalance når du føler, at det dit arbejdsliv går ud over dit professionelle virke, eller omvendt. Først skal du acceptere, at der altid vil være perioder eller små ting, der kan virke generende kortvarigt, hvilket er okay. Det vigtigste er, at du generelt set føler dig tilpas.

Find et job, du elsker

Selvom det for stort set alle mennesker er nødvendigt at arbejde, så er det ikke ensbetydende med, at det skal være en sur pligt, der bare skal overstås. Man kan altså godt nyde sin hverdag, selvom der skal mad på bordet og tjenes penge til husleje.

Her handler det simpelthen om, at finde et erhverv, som du brænder for. Dette betyder ikke, at man skal springe op af glæde hver eneste morgen som om det er juledag. Det betyder nærmere, at man anskuer sit arbejdsliv med glæde, og at man generelt nyder det.

At elske sit job kan komme af flere ting, det kan både være gode kollegaer, spændende opgaver, gode vilkår, spændende rejser eller meningsfulde opgaver, der gør, at du elsker dit arbejde.

Prioriter dit helbred & velvære

Hvis du vil have balance på begge fronter af dit liv, altså på arbejde og privat, så skal du først og fremmest have balance indeni. Indrømmet, de to ting hænger ofte sammen i større eller mindre grad, men udover dette aspekt, er der også andre ting, man skal have styr på.

Har du for eksempel fysiske problemer, der påvirker dit liv, så vil du have mere end almindelig svært ved at få balance. Dette samme gælder mentale problemer, der påvirker dit privat- eller arbejdsliv. Pointen er, at du først og fremmest skal have styr på dig selv, og prioritere dig selv, før du arbejder på balancen mellem arbejde og privatliv.

Kobl helt af

Mange er bange for at koble fuldstændig af, fordi de tror, at arbejdspladsen, kollegaerne, samarbejdspartnerne osv simpelthen ikke kan undvære vedkommende. Heldigvis forholder det sig sådan, at ingen er uundværlige. Din arbejdsplads og kunder er der stadig, når du kommer tilbage, selvom du ikke lige svarer på mails og opkald i 14 dage.

Tak Til Pro Rengøring
Tak til Pro Rengøring for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Pro Rengøring tilbyder blandt andet rengøring.