ettonmindre.dk

Sådan Får Du En Mere Positiv Arbejdsplads

Skrevet d. 15. March 2019
Pexels

I Danmark har vi i flere år været udråbt til verdens lykkeligste befolkning. Dog er den danskerne i højere og højere grad ramt af både stress, depressioner, ensomhed osv.

Mange af disse sygdomme hænger sammen med folks arbejdsliv. Det fylder trods alt ? af alle vores timer i døgnet i hverdagen. Derfor kan der være store sundhedsmæssige gevinster at hente ved at opbygge en gladere og mere positiv arbejdsplads.

Her er 4 gode råd til at skabe en bedre og gladere arbejdsplads.

1. Skab gode relationer

Mange er en skeptiske i forhold til at skabe relationer med kollegaer. Blandt andet fordi, at såfremt relationen går i stykker eller andet, kan det have stor indflydelse på det efterfølgende samarbejde. Andre ønsker ikke blande privat- og arbejdsliv med hinanden.

Det er dog muligt at skabe gode relationer på arbejdet uden det skal påvirke privatlivet videre meget. Gevinsten ved at skabe gode relationer til en eller flere af sine kollegaer gør, at man får større arbejdsglæde, bliver mere produktiv, mere motiveret og try.

At have en eller flere, man ser frem til at møde hver dag, gør din arbejdsplads til et langt behageligere sted at være.

2. Husk vandet

I en travl og presset hverdag, hvor arbejdsopgaver, møder og deadlines fylder arbejdsdagen, kan man godt komme til at glemme sin væskebalance. Hvis man ikke sørger for at holde sig godt hydreret, kan det have store konsekvenser for dit velvære på arbejdspladsen.

Dehydrering gør dig både irriteret, sløj og uproduktiv. Samtidig kan man opleve hovedpine og koncentrationsbesvær.

3. Gør din arbejdsplads personlig

Hvis du ikke føler dig tilpas og glad på din arbejdsplads, kan det skyldes, at du ikke føler dig hjemme på arbejdspladsen. En måde at komme dette til livs, eller ihvertfald delvist til livs, er at sætte et personligt præg på dit skrivebord eller kontor.

Eksempelvis kan man opstille billeder af sine kære, tage en plante med, eller opsætte dekorationer, man selv syntes om.

4. Organisation

En organiseret arbejdsdag og arbejdsplads kan både give dig mere tid, flere kræfter og energi. Ved at holde sig selv og sine arbejdsopgaver organiseret, kan man arbejde langt mere effektivt, fordi man ved, hvad man skal, og hvordan man skal det.

En uorganiseret arbejdsplads, hvor rod og kaos præger hverdagen, kan både virke stressende og irriterende.

En god måde at blive mere organiseret er, at du hver dag inden du tager hjem både rydder din arbejdsplads og laver en kort oversigt over, hvilke ting du vil/skal nå den efterfølgende dag.

Tak til Net2Kompagniet
Tak til Net2Kompagniet for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Net2Kompagniet forhandler og monterer blandt andet plast vinduer.

Næste indlæg
Klimakompensation, også kendt som CO2-kompensation eller klimaneutralitet, er en praksis, der sigter mod at reducere eller opveje de klimagasser, der udledes som følge af menneskelig aktivitet. Menneskelige aktiviteter s…
Om atomkraft er godt for miljøet, handler i bund og grund om en enkelt ting. Nemlig, om det går galt. Det er nemlig her, at den helt skelsættende forskel ligger. Går der intet galt, så er det noget nær den perfekte energ…
Mange studerende har overraskende svært ved at finde et fedt studiejob, der er relevant, udfordrende og spændende. Dette skyldes i høj grad, at stort set alle studerende har et stort ønske om at få sådan et job, men der …
At holde en sund og velfungerende balance mellem sit arbejdsliv og privatliv, kan være en kæmpe udfordring. Ofte hænger det sådan sammen, at man har svært ved at prioritere sin fritid og privatliv, uden at gå på kompromi…
Når du modtager en mail, et opkald eller en SMS om, at du bedes møde op til en jobsamtale, fordi din potentielle arbejdsgiver med interesse har læst din ansøgning, så er du sluppet igennem det første nåleøje. Med hvad …
Vi skriver blandt andet for at give inspiration til et bedre arbejdsmiljø. Vi elsker dog at finde gode idéer udefra, og vi har blandt andet set filmen The Internship, som foregår på en af Googles arbejdspladser. Busines…
Hos ét TON mindre, er vi stor tilhænger af, at man kommer væk fra skrivebordet, og laver nogle andre aktiviteter på en 8 timers lang arbejdsdag. Vi har fundet fem gode forslag til aktiviteter i kantinen eller andet aktiv…