Hvad Kendetegner En God Kollega?
Tænker du nogensinde over, om du er en god kollega? Og hvad det egentlig er, der kendetegner de kollegaer, som du anser for værende gode?
Her på redaktionen har vi sat os for at redegøre for, hvad der egentlig gør os til gode kollegaer. Denne artikel er udelukkende skrevet ud fra vores holdning på redaktionen, og den er derfor ikke nødvendigvis retvisende for, hvad du synes, kendetegner en god kollega.
Men mon ikke tingene er værd at overveje alligevel, hvis du kan se noget af dig selv i den adfærd, der bliver beskrevet herunder?
At være en god kollega betyder ikke nødvendigvis, at man skal være tilgængelig døgnet rundt, være på hele tiden og involvere sig 100 procent i alle fælles-arrangementer samt forberedelsen hertil.
Det handler i langt højere grad om at være til stede i det, man er i, være i stand til at prioritere sine opgaver og være fuldt ud behjælpelig, når man har mulighed for det.
Arbejder du for eksempel sammen med en kollega om et projekt et par timer om ugen eller dagen? Så forsøg at slip alle andre gøremål og tanker i den tid, hvor I arbejder sammen, og vær til stede, bidragende og produktiv.
Snakker du i telefon med en kunde, samarbejdspartner eller kollega, så undgå at rode rundt på din computer samtidig.
Du ender bare med at have lagt en halv-dårlig indsats på begge områder. Kig væk fra skærmen, og vær til stede i samtalen, så du hurtigst muligt kan få snakket om det, der skal snakkes om, samtidig med modparten føler sig hørt og værdsat.
Hvis du spiser frokost i kantinen med en eller flere af dine kollegaer, så undgå at bruge halvdelen af tiden på at kigge på din telefon.
Der er intet værre end at socialisere og forsøge at føre en samtale med en person, der kun giver korte og uopmærksomme svar, fordi vedkommendes opmærksomhed og ansigt er direkte vendt mod en mobilskærm.
For at opsummere: Du kan, ved at være opmærksom på om du er til stede i det, du foretager dig, i stedet for at dele din opmærksomhed ud over flere forskellige ting, blive en markant bedre kollega, udføre et bedre stykke arbejde og bedre service over for dine kunder og samarbejdspartnere.