Husk motionen på kontoret

Husk motionen på kontoret

Det er efterhånden udbredt og veldokumenteret viden, at en stillesiddende livsstil er en yderst usund en af slagsen.

Mange danskere har en hverdag, hvor de tager bilen på arbejde, sidder hele dagen på et kontor, tager bilen hjem, og til sidst bruger store dele af sin fritid i sofaen. Det siger sig selv, at denne mangel på motion på sigt resulterer i dårlig kondition og overvægt, hvis ikke man aktivt tager daglige valg for at modarbejde det.

Hos EtTonLettere sidder vi, ligesom så mange andre, på en stol i mange timer hver dag. Derfor har vi sat os for at komme med nogle bud på, hvordan du kan få mere motion på kontoret.


Tip #1

Et nemt og godt sted at starte er at udskifte kontorstolen med en træningsbold. Ved at sidde på en træningsbold, fremfor en klassisk kontorstol, vil du automatisk forbedre din kropsholdning og styrke mavemusklerne. I starten vil det muligvis ikke være lige så behageligt som en kontorstol, men det er en nem måde at få noget passiv træning ind i hverdagen, og med tiden vil det føles helt naturligt.


Tip #2

En anden ting, du kan gøre, er at udnytte dine toiletbesøg til at få taget nogle ekstra skridt i løbet af en dag. Dette gøres ved konsekvent at benytte et toilet på en anden etage eller i den anden ende af bygningen. Du kan med fordel gøre det samme, når det gælder afhentning af kaffe. Husk at tage trappen, hvis du benytter en anden etage!


Tip #3

Hvis du har en besked eller et dokument, du skal have afleveret til en kollega, bør du udnytte muligheden til at komme op og gå ved at aflevere den personligt.  


Tip #4

Gør det til en vane at komme op og stå minimum en gang i timen. Det behøver hverken tage lang tid eller involvere høj puls. Bare det, at du kommer op og stå i kort tid, kan have positiv effekt på både din koncentration og kropsholdning. Du kan med fordel indstille en alarm på din telefon eller computer, som minder dig om, at det er tid til at komme op og stå.


Tip #5

En nem måde at komme ud i den friske luft i løbet af dagen, samtidig med at du får lidt motion, er at “glemme” noget i din bil. Det vigtigste er bare, at du helt bevidst efterlader noget i bilen, som du ved, du får brug for senere på dagen. På den måde tvinger du dig selv op.


Tip #6

Skulle du være så heldig, at din arbejdsplads ligger i gåafstand til et sted, hvor du kan købe en omgang sund frokost, så udnyt din pause til at få noget frisk luft ved at gå hen og hente din mad.


Tip #7

Kombiner dine telefonopkald med motion. Køb dig et headset, som også er kompatibelt med din telefon, så du kan gå rundt i bygningen eller kontoret, mens du taler. Hvis dit arbejde indebærer mange telefonsamtaler, er der virkelig noget motion at hente på den front.


Tak til Billig-Fitness

Vi vil til sidst nævne og takke Billig-Fitness for at yde støtte til denne artikel. Billig-Fitness forhandler et bredt sortiment af træningsudstyr, heriblandt balancebræt.