Er elbiler godt for miljøet? Billede: Pixabay

Er elbiler godt for miljøet?

Vi bliver mere og mere bevidste omkring miljøet. Dette gælder alt fra politikerne, virksomhederne, redaktionen på Et Ton Mindre, men især også den gennemsnitlige borger i samfundet. Vi har tænkt os at belyse et spørgsmål, som mange i det daglige godt kunne tænke sig et svar på.

Er elbiler godt for miljøet? Nej, elbiler er ikke direkte godt for miljøet, men det er en mere miljøvenlig løsning end benzin- og dieselbiler. Her tænkes der især på den samlede CO2-udledning over bilernes levetid. De fleste kilder oplyser, at elbiler er mere grønne og derfor bedre for klimaet.

Man skal dog huske at være kritisk overfor disse kilder. Vi har kigget nærmere på flere nye undersøgelser fra blandt andet videnskab.dk, ing.dk og Dansk Elbil Alliance for at se, hvor meget klogere vi kan blive på, om Elbiler er godt for miljøet, og hvor meget de i virkeligheden “sviner”.

Hvor meget forurener elbiler?

Når man trænger ind på et marked, der har været domineret af benzin- og dieseldrevne køretøjer, kan man være sikker på, at der har været en dybdegående forskning for, hvor meget en elbil forurener.

Det er derfor ikke svært at finde informationer og grafer, der underbygger denne forskning. Der er dog stor forskel på, hvad undersøgelserne siger, fordi der bliver lavet beregninger for hele bilens levetid, men også på, hvor strømmen eksempelvis er produceret.

Elbiler udleder nemlig ikke CO2 lokalt, men produktionen af bilen og især batteriet har været udsat for stor kritik.

Beregningen afhænger af el-produktionen og transportsektoren

Et af de allerstørste emner i klimadebatten er den alt alt for store CO2-udledning, som verden tilsammen genererer.

Ifølge Enhedslistens klimaplan, var det i 2016 næsten en fjerdedel af den udledte CO2, som kom fra transportsektoren, altså 13.3 millioner ton CO2 i Danmark, skriver Ing.dk.

3 faktorer der kan forbedres ved el-biler

Hvis det skal give mening at køre i en elbil, kommer det også an på, hvordan strømmen produceres. Når man beregner en elbils udledning af CO2 kommer det nemlig an på, hvordan den strøm man lader bilen med er produceret.

Danmark er et af de førende lande i verden, når det kommer til grøn energi. Derfor bliver den samlede beregning bedre for en borger i Danmark og Sverige end den eksempelvis gør i Polen. Den Elbil Alliance skriver:

“En borger i Polen reducerer kun sin CO2-udledning med 25 procent ved at skifte en dieselbil ud med en elbil. I Sverige kan man reducere sin CO2-udledning med 85 procent og i Danmark er reduktionen 70 procent set over hele bilens levetid, inklusiv produktionen af både elbil og elbilens batteri.”

Videnskab.dk

Vi har fundet en rigtig god artikel med fra videnskab.dk, som bygger på en solid forskning: Kilde

Her er den hurtige konklusion: Elbiler udleder mindst CO2. Ifølge Council on Clean Transportation ICCT, som er en uafhængig non profit organisationen, udledte elbiler rundt regnet i 2018 kun halvt så meget CO2 som brændselsmotor biler udleder.

Disse tre faktorer kan og skal stadig forbedres, men en lang række forskere forsøger også at udvikle dette til det bedre.

Batterierne bliver hele tiden udviklet til det bedre, og det samme gør produktionen af selve bilen. Vi har heldigvis også høje mål i Danmark om, at el skal komme fra grøn energi og ikke fra eksempelvis kul. Andre fordele ved elbiler udover mindre CO2-udledning er mindre støj og luftforurening.

Hos Et Ton Mindre hylder vi dem, som gør en ekstra indsats i det daglige for et bedre miljø og klima. Dette gælder både store og små tiltag. Vi vil derfor have fokus på, hvordan man generelt kan få nogle bedre miljøvaner. Læs eventuelt denne artikel: 11 tips til bedre miljøvaner

Tak til Bevco

Afslutningvis vil vi gerne sende et stort tak til Bevco, som via økonomisk støtte har gjort denne artikel mulig. Bevco er en totalleverandør af drikkevarer til både private og virksomheder. De har et bredt sortiment til konkurrencedygtige priser.