Andre Evner End De Faglige Bør Fremhæves I Folkeskolerne
Når man idag skal vurderer eleverne i folkeskolen, bliver der lagt rigtig meget fokus på, hvordan eleverne klarer sig i fagende, som står på deres skema.
Det kan der dog blive sat en stopper for i fremtiden, specielt hvis det er op til venstres gruppeformand, og medlem af børne- og uddannelsesvalget, Merete Due Paarup, som er en af dem, der mener at man bør ligge mindre fokus på elevernes faglige emner, og derimod ligge mere fokus på evner som sociale kompetencer og kreativitet.
Drop nationale tests
Folkeskole elever er pålagt, at tage de såkaldte nationale test, som er med til at vurdere, hvilket niveau folkeskolerne ligger på. Men nu mener mange altså, at man muligvis bør droppe disse test, og i stedet smide noget andet på programmet i et forsøg på, at skabe en bedre balance mellem vurderingen af elevernes faglige evner, og elevernes andre kvaliteter.
Og det er netop denne balance mellem faglighed og personlige kvaliteter, som mange gerne vil have udjævnet, og derfor er klar til at ofre boglige aktiviteter for, at bringe denne balance i spil.
En af de effekter man håber at få frem med dette er, at det gerne skal give børnene et skub i den rigtige retning, så de kan lære sig selv bedre at kende, blive klogere på deres egne evner, og sænke det faglige pres fra deres skuldre.
Det er vigtigt at man ikke giver børnene en fornemmelse af, at hvis man ikke får topkarakter i skolen, jamen så dur man ikke til noget.
Hvis børnene først får den fornemmelse, kan det skade deres selvtillid, udvikling i skolen, men det kan altså også skade deres sociale og kreative kompetencer.
Giv børnene mere frihed
Ved evt. at droppe de nationale test fra børnenes pensum, håber man altså på at det kan give børnene mere selvtillid og frihed til, at udvikle andre evner og kvaliteter, end de faglige.
Det vil dog i første omgang kræve en del tests, før man egentlig kan vurdere, om en sådan ændring overhovedet vil have en indflydelse på børnenes udvikling.