ettonmindre.dk

5 Konkrete Tips Til Jobsamtalen

Skrevet d. 05. July 2019
Jumpstory.dk

Når du modtager en mail, et opkald eller en SMS om, at du bedes møde op til en jobsamtale, fordi din potentielle arbejdsgiver med interesse har læst din ansøgning, så er du sluppet igennem det første nåleøje.

Med hvad så nu? Jobsamtalen er en lidt anden størrelse end ansøgningen. Din personlighed vil i langt højere grad blive gransket, og det samme gør din fremtræden og ageren til samtalen. Derfor er det en god ide at gøre sig nogle overvejelser og forberedelser inden samtalen.

Her er fem konkrete tips til en mere succesfuld jobsamtale.

Sæt dig ind i virksomheden

Det er bare god stil at bruge lidt tid på at lære virksomheden at kende. Faktisk signalerer det, at du er uforberedt og sløset, hvis du intet som helst kender til virksomheden. Brug 30 minutter på at læse om virksomheden på deres hjemmesider og via. en hurtig Google-søgning. Tiden er i høj grad givet godt ud.

Gennemse din ansøgning og CV

Der er intet der signalerer mere sjusk og ligegyldighed end fejl i din ansøgning og/eller CV. Det kræver en meget lille indsats at opdatere dit CV og læse en hurtig omgang korrektur på din ansøgning.

I den anledning, lad for guds skyld være med at sende en standard ansøgning. Det virker aldrig.

Hav spørgsmål klar

Vil du derimod virke forberedt og engageret, så kan du med fordel forberede et par spørgsmål. Det behøver hverken være komplicerede eller dybe spørgsmål. Så længe de er relevante og velovervejede, giver det et godt indtryk.

Følg dresscoden

Din potentielle arbejdsgiver vil gerne se, at du kan passe ind på arbejdspladsen. At passe ind omhandler i høj grad også, at man klæder sig nogenlunde i retning af resten af arbejdspladsen. Ofte kan man finde ud af, hvordan dresscoden er ved at kigge på billederne på hjemmesiden, virksomhedens branche, historie osv.

Gennemgå logistikken

Den værste start på en jobsamtale er at komme for sent. Hvis du ikke engang kan komme til tiden, når du skal til jobsamtale, hvornår kan du så? Det virker måske lidt hårdt, men det er sådan, din potentielle arbejdsgiver vil tænke. Medmindre du har en rigtig god undskyldning, naturligvis.

Derfor er det en god ide at køre ruten fra dit hjem til arbejdspladsen så du kan vurdere, hvor længe du skal bruge. Husk at gøre det samme dag på ugen og tidspunkt, så kommer ud i samme trafik osv.

Tak til avXperten

Vi takker avXperten for deres støtte til dette indlæg. find et stort udvalg af kabler og gadgets, som fx en genial digital fotoramme til at fremvise dine mange billeder fra din smartphone.

Næste indlæg
Klimakompensation, også kendt som CO2-kompensation eller klimaneutralitet, er en praksis, der sigter mod at reducere eller opveje de klimagasser, der udledes som følge af menneskelig aktivitet. Menneskelige aktiviteter s…
Om atomkraft er godt for miljøet, handler i bund og grund om en enkelt ting. Nemlig, om det går galt. Det er nemlig her, at den helt skelsættende forskel ligger. Går der intet galt, så er det noget nær den perfekte energ…
Mange studerende har overraskende svært ved at finde et fedt studiejob, der er relevant, udfordrende og spændende. Dette skyldes i høj grad, at stort set alle studerende har et stort ønske om at få sådan et job, men der …
At holde en sund og velfungerende balance mellem sit arbejdsliv og privatliv, kan være en kæmpe udfordring. Ofte hænger det sådan sammen, at man har svært ved at prioritere sin fritid og privatliv, uden at gå på kompromi…
Vi skriver blandt andet for at give inspiration til et bedre arbejdsmiljø. Vi elsker dog at finde gode idéer udefra, og vi har blandt andet set filmen The Internship, som foregår på en af Googles arbejdspladser. Busines…
Hos ét TON mindre, er vi stor tilhænger af, at man kommer væk fra skrivebordet, og laver nogle andre aktiviteter på en 8 timers lang arbejdsdag. Vi har fundet fem gode forslag til aktiviteter i kantinen eller andet aktiv…
De sociale medier er, og har i flere år været, en fast og uomtvistelig del af vores hverdag, og der er intet, der tyder på, at dette kommer til at ændre sig. Tværtimod. Langt de fleste danskere bruger benytter op til fle…